نکات جالب و شنیدنی از فرهنگ و آهنگ مازندرانی

نکات جالب و شنیدنی از فرهنگ و آهنگ مازندرانی 

مازندران استان توریستی با طبیعت زیباست که با استان‎هایی مانند گلستان، گیلان، سمنان، تهران، البرز و قزوین همسایه است.

این استان چیزی حدود 1.46 درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده است. یکی از دلایلی که منجر شده است این استان اهمیت ویژه‎ای داشته باشد این است که مانند یک پل استان‌های شرقی و غربی را به یکدیگر متصل کرده است.

با این که این استان از لحاظ وسعت خیلی بزرگ نیست اما به خاطر تنوع وضعیت پستی و بلندی و آب و هوایی که دارد نقش بسیار مهمی در تامین نیازمندی‎های کشاورزی کشورمان دارد.

فعالیت نیروهای درونی و بیرونی زمین و پیشروی‎ها و عقب نشینی‎هایی که سطح دریاهای قدیمی در این استان داشته منجر به فرسایش شده. این فرسایش‎ها منجر گردید تا رسوبات تمام دوره‌های زمین شناسی در این استان پدید آید. قدیمی‎ترین سنگ‎های این استان از نوع سنگ های شیستی پیش از دوران اول یعنی پرکامبرین است.

نکات جالب و شنیدنی از فرهنگ و آهنگ مازندرانی 

فرهنگ استان مازندران

در گوشه و کنار استان مازندران آداب و رسوم متنوع و بسیار جالبی وجود دارد که همه‎ی ما دوست داریم چیزهایی درمورد آن‌ بدانیم. برای مثال  این که مردم در شهرها و روستاهای آن چگونه زندگی می‎کنند؟ چه زبان و گوشی و لهجه‌ای بین آن‌ها رایج است؟ موسیقی مازندرانی چگونه است؟ چه آداب و رسومی بین آن‌ها رایج است؟ در این جا به تعدادی از این سوالات پاسخ می‎دهیم.

گویش طبری یا مازندرانی که از گویش‎های کهن ایران است متعلق به یکی از حوزه‌‎های پربار زبانی کرانه‌های جنوبی دریای خزر و بخش گسترده‌ای از شمال ایران بوده است. این گویش به علت تغییرات آوایی به وجود آمده در برخی از واژه‎ها به لهجه‌های گوناگون تبدیل شده است. حضور تیره ها و طوایف مهاجر به منطقه به ویژه مناطق جلگه‌ای و ازدواج مردم بومی با مهاجران و همچنین گستردگی رفت و آمدهای بومیان با مردم سایر مناطق استان و کشور رواج گسترده رسانه‎های گروهی متکی به زبان امروزی پارسی و نفوذ واژگان نواحی همجوار در محاوره‌های مردم، گویش جلگه‌ها را با دگرگونی‎های آشکاری نسبت به چند دهه قبل همراه ساخته. اما این تغییرات در میان کوه نشینان شمالی البرز مرکزی کمتر به چشم می‎خورد.

 

شعر و آهنگ مازندرانی

در بسیاری از این سروده‎ها شاعران مازندرانی به ارتباطات اجتماعی و زندگی روزمره مردم این دیار اشاره شده است. شاعران مازندرانی بسیاری نیز در این دیار زندگی می‎کردند.
گستره موسیقی مازندران افزون بر استان مازندران تا شهرهای سمنان و دامغان نیز می رسد. به همین اساس موسیقی منطقه مازندران را می‎توان به چند بخش جداگانه تقسیم کرد.

 

موسیقی نواحی مرکزی مازندران

موسیقی این نواحی بر پایه اصیل ترین و کهن ترین نغمه‌ها و ملودی‎های چوپانی مازندران شکل گرفته است. محول اصلی موسیقی این بخش از سوی پنج مقام آوازی وزین و پرقدمت یعنی طبری بلند، طبری کوتاه، کتولی بلند، کتولی کوتاه و میون کتولی و تعداد زیادی قطعه ساز چوپانی است. این مجموعه اساس موسیقی آوازی و سازی مناطق مرکزی مازندران را تشکیل می‎دهد.

موسیقی شرق مازندران

امروزه این نوع از موسیقی در نواحی میان دورود ساری تا کوهپایه‌های طبری زبان گرگان کاربرد دارد. مهم‎ترین ساز در موسیقی شرق مازندران دو تار است. هسته مرکزی موسیقی شرق مازندران دو مقام بزرگ هراتی است که ریشه در موسیقی ترکمنی و موسیقی شمال خراسان دارد. مضامین شعری در موسیقی شرق مازندران در برگیرنده‌ داستان‎های عاشقانه، روایت‎هایی از کوچ، مهاجرت و اندوه است.

موسیقی غرب مازندران

موسیقی این مناطق بین چالوس تا غرب نشتارود و تا گیلان گسترده است و بیشتر با نواهای چوپانی همراه است. سازهای رایج این منطقه عبارت اند از نی، سرنا و دهل. از معروف ترین آهنگ‌هایی که توسط این سازها نواخته میشود می‎توان به طالب اشاره کرد.

دیدگاه خود را بگذارید